HTML

Pedálfordulat

Élményeim, szubjektív és szélsőséges véleményeim kerékpározásról és minden azzal kapcsolatos dologról.

Friss topikok

• Keelhaul: A kerekagyról találtam rá a blogodra. Én úgy tudom, hogy lehet, sőt sprinterek szoktak is ilyen u... (2013.07.31. 02:52) Intervall
  • Gabriel_mtb: @Maurice74: Miért kellene az autósokat utálnom? Akkor néha utálnom kellene magamat is. Viszont br... (2011.04.15. 21:45) Miért utálom Szentendrét

Linkblog

2017.10.13. 13:33 Gabriel_mtb

Táblák a Börzsönyben

Éppen indultam volna egy 4-5 órás pilisi montizásra, amikor öltözés közben olvastam az Országúti bringások Facebook csoportot. Reagáltam is, de érkezett egy cáfolat az általam jelzett bringázást tiltó szakaszra. Újratervezés: Megnézem azt a táblát - vagy a hiányát - a Börzsönyben! Sietnem kellett, mert a Pilisből könnyebb visszajutni Budapestre akkor is, ha utolér a naplemente, mert Pomáztól már van közvilágítás.

Dunakesziig az a dilemma, hogy menjek-e fel a bringaútra, ami megóv a túlbuzgó rendőröktől vagy válasszam a szinte mindenhol jobb minőségű úttestet. Dunakeszin nincs választás, mert kb. 15 éve felfestettek az úttest széleire két sárga vonalakat és aki nem szokott tekerni, annak nehéz elmagyarázni, hogy a sávnak éppen az a része alkalmatlan a kerékpározásra. Gyakorlatilag megjelölték az úthiábákat, leválasztották az autósok elől. Ha gyér a fogalom, akkor vonal bal oldalán tekerek. Viszont, hogy legyen valami pozitív is: Láttam egy “szereld magad” táblát! Nem álltam meg lefotózni, de talán itt lehetett. (Majd rájönnek, hogy drága nekik ez jófejség.)

Vác után szintén szabálytalanul a biztonságosabb, amikor a 12-es út mellé gurulunk le. A keskeny bringaút montival is pattogós. Később egyre jobb minőségű lesz, vissza lehet térni. Ha üres kulacsokkal indultunk neki Kismarosnál Királyrét felé, akkor a Morgó buszmegálló után kell balra kanyarodni, hogy a villanyoszlop mögé bújt kék kútnál tölthessünk.

A színek hamar elárulták, hogy már ősz van. Ha már a Börzsönyben vagyunk, akkor természetes, hogy a postás néni is ilyen színekben pompázik.

Miért is? Íme:

börzsöny (főnév)

1. Piros fürtös virágzatú dísznövény. 2–3 méter magas kórószerű növény, bogyóterméssel; alkörmös. (Latin neve: Phytolacca americana.)A börzsöny ősszel terem bogyókat. Díszcserjeként nagyon mutatós a börzsöny.
  1. Liláspiros ételfesték, amit ennek a növénynek (1) a bogyóiból készítenek. Korábban vörösborok színezésére használták a börzsönyt. A börzsöny termése hánytató és hashajtó hatású, ezért ma már tilos a használata.
  1. Átvitt értelemben: Vörösbarna ételfesték. A vöröshagyma héjának kifőzött leve.

(forrás: https://wikiszotar.hu/ertelmezo-szotar/B%C3%B6rzs%C3%B6ny)

De íme egy másik:

berzsenyszín

Berzseny-, börzsöny-, vagy vörösfa, belseje vörös festékanyagot tartalmaz, mely áztatással kinyerhetô, és főleg textilfestésre használták. Dél-Amerikában nagy mennyiségben termett, az őslakók a testüket is festették vele. A berzsenyfa portugálul "pau brasil", ebből származik Brazilia neve. Mára nagyon kevés maradt belőle, inkább díszfa. Anyagából hegedűt is készítenek.

(forrás: http://www.szintan.hu/nev33.htm)

Tehát ez a szép őszi, vörösesbarna szín maga a börzsöny.

Szokolya tetején még van még egy könnyen észrevehető kút, de vigyázat! Csapda!  Lendületből még tovább tudtam menni, de ha megállok, akkor a hamarosan következő, túloldali pékség illata biztosan megfog.

A veszélyek ezzel még nem értek véget! A kerék elé is figyelni kell és az út melletti tevékenységünkre is. Bár mocsarat nem láttam a közelben…

A kóspallagi elágazásnál úgy tűnik, hogy innentől mindkét irányban sima aszfalton lehet gurulni, de a látszat csal! Főleg visszafelé rázós az út Királyrétről.

Márpedig aki nem tér be terepre, annak előtt-utóbb fordulnia kell. Több irányba is tovább lehet menni Királyrétről, de az egyetlen elvben végig szilárd burkolatú út Diósjenőre visz, de helyenként arra is egy összetelós monti javasolt. Mégis érdemes megtenni a kitérőt, akkor is, ha Kóspallag felé mennénk, mert ez a kút a dobogókőihez hasonlítható: Szinte biztosan találkozunk itt bringással és nagy eséllyel akad közöttük ismerős. Válthatunk is pár szót, mert hiába láttam a 2-esen (virtuális) ismerőst, csak biccentettünk egymásnak és haladtunk tovább. Nekem most egy percet kellett várnom a munkaidő kellős közepén, amikor meghallottam a bütykös gumik jellegzetes hangját és meg is jelent 2 bringás. A "csapat" felét ismertem.

A Kóspallagra átvezető 4 km-es út nagy jóindulattal nevezhető másfél sávosnak. De én ezektől inkább autóval félek. Szerencsére a többi autós is retteghet attól, hogy szemből jön egy másik kocsi, ezért nem szoktak itt száguldozni.

Kóspallagon több kút is található, némelyiken még a nyomókar is fent van. A faluban az utolsó 400 méter csak az út közepén tehető meg, de így legalább éles lesz a kontraszt a települést elhagyva.

Az ország egyik legjobb aszfaltja kezdődik itt, ráadásul igazi hegyi út. Kanyarokkal, egy-két kisebb emelkedővel, de mivel ebből az irányból a Duna felé tartunk, ezért jellemzően lejteni fog.

Akinek volt elég a szint vagy a megszokott mókusokon, vaddisznókon, őzeken kívül más állatokat is nézne, az letérhet Törökmező felé. A Kis-Állatparkhoz gyalogolni (terepezni) kell egy keveset. És persze kalandpark… akinek nem elég kalandos letekerni 50-100 km-t.

A 12 útnál elértem a tekerésem célpontját és szerencsére az derült ki, hogy rosszul emlékeztem, már nincsenek kint a tiltótáblák.

Innen már csak be kellett fejeznem a tekerésemet, azaz hátszélben, síkon letekerni kb. 50 km-t. Induláskor még megnéztem a széltérképet, hogy tudjam mire számítsak. Az is fogadott: oldal-szembeszél. Visszafelé szintén. Persze mindig így érzni az ember, de amint megérkeztem ismét megnéztem a széltérképet is valóban megfordult a széljárás! Így is sikerült bőven naplemete előtt befejeznem a körömet.

A pontos útvonal megnézhető itt: https://www.strava.com/activities/1225342014

komment

Címkék: börzsöny aszfalt szél ogre

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.